شنبه, 8 ارديبهشت 1403
گزارش تکمیلی

                                                             

 

گزارش پایداری

 

شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو (سهامی عام)

 

 

 

مقدمه

پیرو ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت های پذیرفته شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و با توجه به الزامی شدن افشای گزارشگری پایداری و ابعاد آن مطابق ماده 40 دستورالعمل حاکمیت شرکتی، شرکت ها موظف اند عملیات خود را با استفاده از شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط‌زیستی، پایدار کرده و با استفاده از گزارشگری پایداری، عملکرد خود را اندازه‌گیری و اطلاع‌رسانی نمایند. ارائه اطلاعات در این زمینه امکان ارزیابی موفقیت پایدار شــرکت را فراهم میسازد، لذا در این راستا نظر شما را نسبت به گزارش ذیل جلب می نماید:

 

ابعاد مختلف گزارش پایداری

بعد اقتصادی پایداری شرکت :

 

از بعد اقتصادی اطلاعات مورد نیاز ذینفعان، باید فعالیت های شرکت در حوزه های زیر را پوشش دهد:

  1. عملکرد مالی و اقتصادی: عملکرد مالی و اقتصادی مقیاسی عینی است که نشان می‌دهد سازمان تا چه میزان از دارایی‌هایش برای ایجاد درآمد پایدار استفاده کرده است.
  2. سهم بازار محصول: میزان فروش یک محصول به مشتری(مشتریان) نسبت به کل نیاز آن در بازار. سهم بازار محصول عامل بسیار حیاتی در میزان تولید وسود آوری شرکت محسوب می شود
  3. شاخص های بهره وری تولید و رشد: مقدار کالا یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت، که این امر نیاز به نیروی کار متخصص در واحد مهندسی و کیفیت می باشد، تا با آنالیز و تحقیقات دقیق سربار شرکت را تامیزان مورد انتظار کاهش دهند.
  4. مدیریت دانش: فعالیت های دانشی که منجر به حفظ پایداری می شود و مشارکت فعال با شرکای تجاری و اجرای برنامه های مشترک بر روی بکارگیری تکنولوژی های روز و تولید محصولات جدید جهت از دست ندادن مشتریان و کاهش سهم بازار.
  5. فرآیندها: پیاده سازی پایداری در فرآیندهای شرکت و یکپارچه سازی با فعالیت های روزانه شرکت.

این بعد از گزارشگری پایداری به شرکت کمک می کند تا مسائل مربوط به پاسخگویی به ذینفعان در زمینه های بالا را برطرف نماید.

شرکت صنعتی محور سازان (سهامی عام) در راستای اجرای بُعد پایداری اقتصادی اقدام به انجام فعالیت های زیر نموده است:

  • اصلاح ساختار صورت وضعیت مالی جهت قابلت مقایسه بهتر داده ها و اطلاعات توسط سهامداران
  • افشای به موقع و قابل اتکای اطلاعات مطابق الزامات قانونی جهت تصمیم گیری سهامداران در بازار بورس و اوراق بهادار
  • استفاده بهینه از دارایی های مالی شرکت به جهت کنترل نسبت های مالی در شاخص های مناسب، که گزارش جزیات آن در گزارش فعالیت هیئت مدیره برای سال 1401 در سامانه کدال منتشر خواهد شد.
  • شفافیت پرونده های مالیاتی و بیمه ای و پیگیری، ختم و تسویه آنها به جهت جلوگیری از تحمیل جرائم مربوطه
  • بررسی و تقویت کنترل های داخلی شرکت و رفع نقاط ضعف مرتبط با آن به جهت تهیه گزارشات قابل اتکا و به موقع برای تصمیم گیری مدیریت و سایر ذینفعان
  • تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدید، خرید ماشین آلات برای راه اندازی خطوط جدید تولید که گزارش جزییات آن در صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 29/12/1401 در سامانه کدال به انتشار عموم خواهد رسید.
  • استفاده از ظرفیت های خالی و بلااستفاده و برنامه ریزی و تامین قطعات برای تولید محصول در سه شیفت کاری
  • سهم بازار 100درصدی در برخی از محصولات مورد نیازهای مشتری عمده مانند اکسل 206 ، تارا ، آریسان و ...

 

بعد زیست محیطی پایداری شرکت :

در این بعد پیامدهای محیطی فعالیت های شرکت مورد توجه قرار میگیرد. ارائه اطلاعات درباره پیامدهای محیطی ناشی از استفاده از منابع (مواد و انرژی)، آلایندگی هوا، آب، زمین، زباله ها و زباله های خطرناک، تفکیک ضایعات و آثار فعالیت های شرکت بر گونه های زیستی و مسایل محیطی تولید در طول چرخه عمر برای ارزیابی عملکرد محیطی شرکت ضروری است.

در این زمینه شرکت صنعتی محور سازان (سهامی عام) اقدام به انجام طرح ها و فعالیت های زیر نموده است:

شركت با رويكرد توسعه پايدار و ايجاد سازوكاري براي سنجش و ارزيابي "توان ايجاد ارزش" در كوتاه مدت و بلند مدت ابتدا اقدام به تهیه و تدوین خط مشی زیست محیطی با استفاده از نظام مديريت ايمني ، بهداشت حرفه اي مبتني بر استاندارد  ISO 45001 : 2018و نظام مديريت محيط زيست مبتني بر استاندارد ISO 14001: 2015  نموده است:

1) درك و تامين نيازمندي ها و الزامات ذينفعان در جهت بهبود سطح رضايت مندي از طريق برآورده سازي انتظارات آنان

2) تلاش در جهت ايجاد محيط كاري ايمن ، سالم و تامين و ارتقاء بالاترين سطح سلامت جسمي ، رواني و اجتماعي كاركنان همه مشاغل

3) تلاش در جهت پايا بودن مسير بهبود سيستم هاي مديريت ايمني ، بهداشتي و زيست محيطي ، از طريق هدف گذاري و اجراي برنامه هاي كارا و اثر بخش

4) شناسايي ، ارزيابي و پايش فعاليتهاي موثر بر محيط زيست ، ايمني ، بهداشت شغلي و ارگونوميكي كاركنان ، از طريق بازنگري دوره اي اهداف كلان ، اهداف خرد و برنامه هاي كاربردي

5) ترويج و توسعه فرهنگ ايمني و بهداشتي از طريق آموزش و آگاهي كاركنان جهت پيشگيري از بيماري ها ، حوادث و بيماري هاي واگير

6) ترويج و توسعه فرهنگ زيست محيطي از طريق آموزش و آگاهي كاركنان جهت حفظ محيط زيست و كاهش آلاينده هاي زيست محيطي مطابق با استاندارد ملي

پس از تدوین خط مشی و تصویب آن توسط مدیریت ، اقدامات زیر صورت پذیرفته است:

  1. در راستاي پيشگيري از آلودگي زيست محيطي ، شركت اقدام به احداث سيستم جمع آوري فاضلاب و تصفيه خانه فاضلاب بهداشتي و صنعتي نموده است كه خروجي آن مطابق استانداردهاي زيست محيطي جهت آبياري فضاي سبز استفاده مي شود .
  2. جهت پايش هاي فصلي مطابق دستورالعمل سازمان حفاظت محيط زيست خود اظهاري زيست محيطي در طول سال و در چهار مرحله انجام مي گردد.
  3. همچنين با استقرار مديريت پسماند تفكيك زياله و ضايعات در محل انجام و مطابق دستورالعمل محيط زيست امحاء مي گردد.
  4. كليه ي پرسنلي كه با مواد غذايي در ارتباط مستقيم مي باشند داراي كارت بهداشت و گواهينامه هاي آموزش بهداشت مي باشند .
  5. به منظور حفظ و مدیریت انرژی برق در فصول پیک مصرف شرکت اقدام به خرید و راه اندازی زنراتورهای تولید برق نموده که به جهت حفظ شبکه برق پایدار برای سایر استفاده کنندگان و عدم توقف خطوط تولید، برق مورد نیاز خود را از طریق ژنراتورهای مذکور تامین می نماید.

 

بعد اجتماعی پایداری شرکت :

ارائه اطلاعات درباره عملکرد پایداری شرکت از جنبه اجتماعی برای ارزیابی حضور موفقیت آمیز شرکت در بازار در افق بلندمدت ضروری است. بعد درونی عملکرد پایداری از جنبه اجتماعی را میتوان از 2 بعد درونی و بیرونی مورد ارزیابی قرار داد:

الف-پایداری اجتماعی از جنبه درونی:

حاکمیت شرکتی، انگیزش و مشوق ها، سلامتی و ایمنی و توسعه سرمایه انسانی عوامل درونی جنبه اجتماعی پایداری شرکت محسوب می شوند. شفافیت در تمام فعالیت هایی که برای بهبود روابط با ذینفعان انجام شود، شناسایی مسئولیت ها و رفتار هیئت مدیره، توسعه نظام تشویق و پاداش مالی و غیرمالی، تضمین ایمنی و سلامت محیط کار و کنترل آثار منفی محیط کار بر سلامت کارکنان، اجرای برنامه هایی برای بهبود سلامتی و نشاط کارکنان، اجرای برنامه هایی برای آموزش و یادگیری دائمی کارکنان، آموزش های فراگیر برای آگاهی از چالش های مختلف و مسایل پایداری شرکت می تواند به عملکرد پایدار شرکت از جنبه اجتماعی منجر شود.

ب-پایداری اجتماعی از جنبه بیرونی:

کمک های عام المنفعه و هرگونه پرداخت در راستای آن و عدم انجام فعالیت های فسادزا، اســتقرار فرهنــگ احترام به حقــوق سهامداران، تامین کنندگان، مشتریان و سایر ذینفعان، قواعــد و رفتار منصفانــه در درون شــرکت و توزیع منصفانه منافــع و استفاده صحیح از منابع، عدم سرمایه گذاری در سهام شــرکت هایی که به مسایل پایداری توجه ندارند، رفتار منصفانه در بازار و اجتناب از دستکاری رویه های شــرکت و قانون شکنی، کنترل فساد، مشــارکت در انجام فعالیت هــای مرتبط با پایداری در ســطح کلان کشور، جهت گیــری برای نســل آینده بدون اســتثمار نســل حاضر بخشی از عوامل بیرونی جنبه اجتماعی پایداری شرکت به حساب می آیند.

فعالیت های انجام شده در این زمینه توسط شرکت صنعتی محور سازان (سهامی عام) به شرح زیر می باشد:

كليه کارکنان در شركت با درك كامل خط مشي فوق الذکر ، آن را در تمامي شئون كاري خويش به كار مي گيرند و ضمن اعلام پايبندي به فرهنگ توسعه پايدار و با اعتقاد به حفظ و صيانت از سرمايه با ارزش نيروي انساني به عنوان اصلي ترين دارايي و منبع هرگونه تغيير و تحول ، خط مشي ايمني ، بهداشت و زيست محيطي خود را " به عنوان جزء لاينفك شرکت " اعلام مي دانند.

در راستاي مسئوليت اجتماعي ، كمك به زلزله زدگان خوي ، توزيع هداياي غير نقدي به خانواده هاي مستمند و كمك هاي نقدي به موسسه محك در طی سال 1401 انجام شده است، کمک های نقدی و غیر نقدی مزبور توسط کارکنان شرکت تهیه و تامین شده و با متولی گری شرکت برای هموطنان ارسال شده است. لازم بذکر است هزینه ای از این بابت در حسابهای شرکت منظور نشده است.  مضافاً مطابق نظر سنجی از کارکنان شرکت این قبیل اقدامات خیرخواهانه مستمر خواهد بود.

به منظور توانمند سازي پرسنل و ارتقاء دانش فني ، دوره هاي آموزشي مرتبط در طول سال 1401 طبق تقويم آموزشي ذیل برگزار گردید :

 

عنوان دوره

نفرساعت

عنوان دوره

نفرساعت

عنوان دوره

نفرساعت

PFMEA

320

مفاهیم نگهداری و تعمیرات

384

ارزیابی ریسک فرآیند های تولیدی

160

تشریح الزامات مدیریت انرژی

288

ایمنی کار در ارتفاع

84

آنالیز قیمت و محاسبه بهای تمام شده

330

اصول سرپرستی

448

ریورک

88

مبارزه با پول شویی

66

ساماندهی محیط کار 5S

62

فرآیند مونتاژ تارا

28

تشریفات و مهمانداری

144

تشریح الزامات گرید A

4020

UPTIME

480

تعمیر و نگهداری کولرهای گازی

112

بازرسی جوش

760

آتش نشانی

38

توسعه فردی

416

واکنش سریع FR

42

کوچینگ

384

لایحه نویسی مالیاتی

32

مدیریت نوین منابع انسانی

380

اصول و فنون مذاکره

320

فرآیند مونتاژ 405

60

مبانی لپینگ

108

ایمنی ، بهداشت و محیط زیست

62

فرماندهی حادثه

84

ايمني اپراتوري ليفتراك

30

آدیت لایه ای فرآیند

96

قابلیت اطمینان

272

مبانی برق

224

مدیریت بحران برای تیم عملیاتی

32

مدیریت پسماند

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سخن آخر

در انتها عنوان باید عنوان نمود که افشــای عملکرد پایداری در شرکت های پذیرفته شده نزد سازمان بوس و اوراق بهادار در مراحل ابتدایی قرار دارد و فعالیت های پایداری این شرکت ها عموماً محدود به رعایت الزامات قانونی است. در صنعت خودروسازی و تامین قطعات خودرویی به طور محدود شــرکت ها به افشــای فعالیت های خود در جهت بازیافت، مدیریت انرژی، کاهش پسماند، کاهش آلاینده های زیست محیطی و تصفیه خانه های بهداشتی و ابعاد اقتصادی پایداری پرداخته اند.

شرکت صنعتی محور سازان ایرانخودرو (سهامی عام) در سال های اخیر اقدامات قابل ملاحظه ای در زمینه فعالیت های پایدار مطابق موارد مورد گزارش در بالا انجام داده است و مدیریت شرکت در تلاش است به صورت هدفمند و با برنامه ریزی فعالیت های مزبور را توسعه و ارتقا دهد.

 

                                                                                           

 


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0